Ива Дойчинова: Да бъдеш Адел

Ива Дойчинова
Снимка: Личен архив

Бях на концерт на Адел в Лисабон. Една хватка на желанието, което тя породи с издаването на албума „25“, ентусиазмът на приятели да я видят и завидни организаторски способности по резервирането на билети, доведоха до ясната дата – 22 май 2016 . Имаме среща с нея. Аз съм с тях, благодарение на така наречената „умерена активност“ – участвам, особено ако някой друг се хвърли да осъществи важната част с уточняването на детайлите и поеме отговорността. Много уважавам и благодаря за това, защото е най-важната част от скока. И от резултата.

Децата ми ме посъветваха да слушам песните на Адел и да уча текстовете. Отпусках се в нея и музиката ѝ бавно, без да се старая да заучавам текстове… Просто не мога.

Дори шлагерите на Васил Найденов припявам творчески. Качих си “A million years ago” като ринг тон в телефона и тананиках припева на “When we were young”, толкова. Обичам гласа й, бърка ми в сърцето, мелодиите й си живеят в мен като тихо присъствие, бистрят ми клетките и ми отпускат разсъдъка. Тя си е моя, не мога да се насилвам.

Когато приемам музиката и артиста толкова лично, не ми е крайно необходимо да се слея с тълпата и да ръкопляскам. Дори ме дразни коментирането след това дали си е взел правилно тона, как изглежда и какво е сценичното му поведение.

Малко хора са успявали да ме направят част от нашия вътрешен диалог като тихото слушане в колата или тананикането в съзнанието, докато заспивам… Затова концертите не са ми голяма цел, но някои от тях са интимно преживяване и е имало поне 3 минути, в които са пеели само за мен.

Такова беше безкрайното изпълнение на Sting в Несебър на Fragile, такова беше на Freelove от Depeche mode на стадион Локомотив, такъв беше и Steven Tylor, пак там, с Dream on.

И сега – Адел. Пухкавата великобританка, която можела да те накара да страдаш за някой, който си видял до перфоратора в градския транспорт преди 10 години, както казват вицовете. Онова момиче, което изглежда твърде зряло, въпреки своите 27 години, но е кръстила албума си „25“. Тази, която толкова пъти са зарязвали, че я свързвам главно с драми и раздели.

Жената, която си позволява лукса да издава албуми през 5 години, когато е вече на върха. На всичкото отгоре, след поредния си успех заяви, че още 5 години няма да се появява, за да се радва на сина си. Точно нея, как да не я изядеш? Веднага.

Адел е толкова странна и толкова „неформатна“, че несъзнателно е отрицанието на целия шоу бизнес. Самата тя, осъзнавайки своя талант, се е стремяла към това да стане търсач на други таланти, съмнявайки се в своята харизма. И има защо – последната дебела поп-певица сигурно е от славянски произход и от далечното минало, защото на оперните и джаз прими им е простено. Относително.

Точно Адел обаче нахлува с авторската си музика, с болежките и дръзновенията на сърцето си, с гласа, който няма нужда от „подпиране“ и с въпрекизъм, който не се подчинява на правилата.

Започна концерта си с Hello, но пак имаше изненада. Постерът на сцената, представяш прословутите й красиви и затворени очи, се оживи и очите се отвориха. Тя обаче се появи точно в средата на golden circle и я изпя зад гърба на някои от феновете, за да може да се обърне и да ги погледне в очите. „Другата страна“ се превърна в основния мотив на концерта. Винаги имаше друга гледна точка и друга страна, различна от очакваното. Флиртуваше с текстовете на песните си и показа различно четене.

Адел говори почти толкова, колкото и пя. Говори спонтанно, незаучено, на онзи британски английски, който не е просто акцент, а начин на мислене.

Самоиронично, лично. Кокореше очи и бръчкаше чело, кискаше се отсечено, като хората, на които не им пука как точно се смееш. Вещица и присмехулник в едно. Жена и човек, като всички нас. Тя пееше и говореше от наше име. Разделяхме се с нея, държахме Оскар заедно с нея, бяхме и дебели, и слаби, и рехави, и сантиментални, бяхме млади майки, бяхме малки деца. Извади ни от обувките, направи ни едно, пеехме заедно и нямаше звезда.

Имаше човек, който пее извънземно за земните неща.

Моят момент на този концерт беше “When we were young”, когато на екрана зад нея хвърчаха детските й снимки на щуро и свободно хлапе, а цялата зала махаше ръце над главите си като общ вятър на спомена. Беше хубаво. Беше много хубаво.

Финалът на концерта е от тези моменти, които остават като продължение. От тавана на залата полетяха листчета. Падаха като конфети, които традиционно се сипят и по рождени дни, и на нова година.

Гледах ги и в един момент протегнах ръка, защото едно листче идваше точно към мен. Хванах го и го прочетох. С почерка на Адел вътре пишеше: “Everybody loves the things you do”. Песента е “When we were young”. Контекстът е в песните й, текстът е у мен. Това беше лично И вярвам, че всеки един от нас, тази вечер в Лисабон, имаше своето лично изживяване с Адел.

Както каза един от приялите там, след като забеляза, че в цял Лисабон няма нито един плакат на Адел, а събитието сякаш не съществуваше: „Ние ще отидем там, пък тя, ако дойде, добре“.

Тя дойде. Пяхме, и бяхме заедно.  

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти